In Nederland zijn er momenteel zo’n 80.000 webshops actief. Dat zijn er ontzettend veel. Dagelijks komen hier weer nieuwe webshops bij. Door gebruik te maken van software kan je relatief eenvoudig je eigen webshop beginnen. Je hebt anno 2020 geen programmeerkennis nodig en een eigen shop starten is daarmee eenvoudiger dan tien jaar geleden. Toch komt er wel ontzettend veel bij kijken. Hoe maak je een écht goede website en wanneer is deze af? En hoe verkrijg je dan daadwerkelijk bezoekers naar je website? En hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat bezoekers bij jou blijven bestellen? Dat is allemaal lastiger dan je denkt, maar daarover vertellen we jou graag meer in dit artikel. Wil je graag een webshop beginnen? Neem dan de tijd om dit artikel goed door te lezen.
Webshop beginnen: met welke regelgeving heb ik te maken?
Als je een webshop wilt beginnen zal je met ontzettend veel zaken rekening moeten houden. Zo is er regelgeving waar je mee te maken krijgt. Vrijwel iedereen kan een webshop beginnen, maar ook jij hebt je te houden aan regels. Je kan je in ieder geval inschrijven bij de Kamer van Koophandel, alhoewel dat niet verplicht is. Maar toch wordt dat wel aangeraden: helemaal als je van plan bent om een winstgevende webshop te bouwen. En dat wil jij, toch? Als je hobbymatig iets verkoopt kan je dat immers ook doen via Marktplaats.
Er zijn verschillende wetten en regels waar je mee te maken krijgt. Zo moet je bijvoorbeeld je bedrijfsgegevens op je website plaatsen, je moet het recht van retour aanbieden en je moet garantie bieden op je producten. Hoe lang deze garantieperiode is kan sterk verschillen per artikel. Je zult daarom ook onderzoek moeten doen. Daarom is het raadzaam om van tevoren een goed plan te maken zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.
Hoe kan ik een eigen webshop beginnen?
Hoe kan ik een eigen webshop beginnen? Dat is een goede vraag. Zoals gezegd is het belangrijk dat je een plan op papier zet. Zorg ervoor dat je voor jezelf antwoord krijgt op de volgende aandachtspunten:
- Schrijf jezelf in bij de Kamer van Koophandel. Je kunt online een afspraak inplannen en de kosten bedragen eenmalig 50 euro;
- Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de juridische regels in jouw gewenste branche. Hoe zit het met de retourtermijn en welke garantie moet je bieden?
- Zorg ervoor dat jouw webwinkel zich onderscheidt van andere online stores. Onderscheidende waarden zijn ontzettend belangrijk. Immers zijn er inmiddels meer dan 80.000 webshops actief in Nederland en dat aantal stijgt alleen nog maar verder;
- Bedenk een plan hoe je aan je producten komt. Wil je deze zelf inkopen of kies je voor dropshipping? Daarover lees je in dit artikel later meer.
- Zorg ervoor dat je een goede keuze maakt tussen de beschikbare software. Ook daarover lees je meer in dit artikel.
- Indien je je producten zelf verzendt is het van belang dat je een goede verzenddienst uitkiest. Daar bestaan verschillende oplossingen voor en uiteraard lees je daarover ook meer in dit artikel.
Webshop beginnen: waar verkrijg ik mijn producten?
Wil je graag een webshop beginnen? Dan heb je misschien al wel nagedacht over bepaalde producten. Je zult de producten ergens moeten verkrijgen. Zo kan je bijvoorbeeld alles bestellen bij een Nederlandse leverancier, maar ook kan je in het buitenland zoeken naar producten. Wellicht kan je bijvoorbeeld een leuke vracht uit China verkrijgen. Welke opties zijn er? In feite kan je inkopen, maar je kunt ook kiezen voor de zogeheten dropshipping-methode.
Inkopen
Wil je graag je eigen producten inkopen en zelf verzenden? Dan pak je vaak de beste marge. Zodra je spullen in bulk inkoopt kan je vaak een goede deal maken met een leverancier. Er zijn leveranciers binnen Nederland, maar je kunt ook zelf inkopen doen in China. Zo zijn er bijvoorbeeld websites zoals Alibaba waar je veel producten kunt inkopen. Je kunt de producten in sommige gevallen ook laten personaliseren met jouw eigen logo erop. Op die manier creëer jij je eigen unieke product. Het nadeel is echter wel dat je flink moet investeren en je weet natuurlijk nog niet of jouw product echt een succes wordt. Daarmee neem je wel risico, maar als het goed uitpakt kan je ook veel geld verdienen.
Indien je de producten zelf wilt verzenden kan je gebruikmaken van diverse verzendpartners. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor Sendcloud.
Dropshipping
Als alternatief kan je ook kiezen voor dropshipping. Een klant bestelt op jouw webwinkel en vervolgens stuur jij de order door naar de fabrikant of groothandel. De fabrikant of groothandel stuurt het pakketje vervolgens rechtstreeks naar jouw klant met daarop jouw gegevens. Het lijkt dan alsof jij het pakketje hebt verstuurd, maar in feite komt het artikel dus rechtstreeks vanuit jouw leverancier. Het voordeel daarvan is dat je niet hoeft te investeren in een voorraad en je hoeft geen pakketjes in te pakken. Doorgaans is je marge wel lager omdat je niet kunt profiteren van bulkvoordeel.
Er zijn talloze leveranciers te vinden voor dropshipping. Zo kan je je pakketjes rechtstreeks uit China laten verzenden, je kunt kiezen voor Europese leveranciers of je kunt simpelweg contact opnemen met de lokale fietswinkel. Misschien kan jij bijvoorbeeld hun fietsen promoten en deze zodoende met een marge verkopen. Zo zijn er verschillende mogelijkheden en het is raadzaam om je daarin goed te verdiepen.
Hoe kies ik de juiste domeinnaam voor mijn webshop?
Als je een webshop wilt beginnen is het van groot belang dat je een goede domeinnaam kiest. Deze domeinnaam moet refereren aan de producten die je verkoopt. Dat is helemaal het geval wanneer je specifieke producten verkoopt. Wil je bijvoorbeeld uitsluitend fietsen verkopen? Dan is iets met ‘de fietsspecialist’ natuurlijk een goede keuze. Je onderscheidt je dan ook door je daadwerkelijk ergens in te specialiseren. Als startend ondernemer ben je helaas nog niet zo groot als Bol.com of Amazon, dus probeer vooral te kiezen voor een specifieke niche en deel daarover je kennis. Succes gegarandeerd.
Er zijn verschillende websites waar je je domeinnaam kunt registreren. Uiteindelijk is dat ook afhankelijk van de software die je gaat kiezen. Zo kun je je domeinnaam onder andere bestellen bij Versio, Vimexx of Neostrada.
Hoe kies ik de juiste software?
Er is ontzettend veel software waar je uit kunt kiezen. Zo zijn er veel standaardpakketten die je zelfs helemaal gratis kunt gebruiken. Andere pakketten kosten welke enkele tientjes per maand. Kies je voor een maatwerkoplossing? Dan kan je shop misschien wel duizenden of tienduizenden euro’s kosten. Het is daarom goed om hierover na te denken. Hieronder volgt een overzicht van populaire contentmanagementsystemen.
WordPress i.c.m. WooCommerce
WordPress is ooit ontstaan als blogsysteem. Inmiddels heeft het platform zich uitgebouwd tot een heus e-commerceplatform. Je kunt namelijk een plugin installeren met de naam WooCommerce. Je kunt hier gemakkelijk iDEAL en andere Nederlandstalige betaalmethodes aan koppelen. Met de software kan je relatief eenvoudig een webshop maken en de software zelf is gratis. Je hebt dus niet te maken met maandelijkse kosten. Wel heb je hiervoor hosting nodig en daar zijn wel kosten aan verbonden. De kosten verschillen per hostingprovider.
Magento
Magento is opensourcesoftware dat geschikt is voor grotere webshops. Ben je van plan om meer dan 50.000 artikelen toe te voegen? Magento kan dit zonder enkele problemen aan. Ook hiervoor heb je hosting nodig en de leercurve ligt aanzienlijk hoger dan bij WooCommerce en Shopify.
Shopify
Shopify is erg eenvoudig om te gebruiken. Heb je totaal geen kennis van websites en wil je laagdrempelig een webshop beginnen? Dan is dit ideaal. De hosting wordt voor je verzorgd en je hoeft niets te installeren. Je koppelt simpelweg je domeinnaam aan je website via Shopify, je uploadt een thema en je kunt aan de slag met het vullen van je webshop.
Lightspeed Ecommerce
Lightspeed is een e-commerceplatform voor het MKB dat geschikt is voor zowel beginners als gevorderde gebruikers. Het standaardpakket bevat hosting, onderhoud en telefonische ondersteuning. Daarvoor geldt een maandelijks bedrag en er zijn meerdere pakketten beschikbaar.
Maatwerkoplossing
Er zijn ook maatwerkoplossingen waar je uit kunt kiezen. Een webshop zoals Bol.com, Amazon of Coolblue kan je niet zomaar kopiëren. Dit betreffen allemaal maatwerkshops en hebben honderden duizenden euro’s gekost. Een maatwerkoplossing kent voor- en nadelen. Het is belangrijk om alles veilig te houden en het kost veel geld. Er moeten daarom ook continue updates komen. Zie het maar als de APK van je website. Voor beginnende webshops wordt dit daarom niet aangeraden.
Hoe kunnen bezoekers betalen in mijn webshop?
Als je een webshop wilt beginnen is het natuurlijk van groot belang dat je de nodige betaalmethodes toevoegt. Immers moeten mensen een transactie kunnen maken. Gelukkig kan je dat tegenwoordig gemakkelijk integreren. Zo zijn er verschillende plugins die dit mogelijk maken. In Nederland kan je onder andere kiezen voor de betaalproviders Sisow en Mollie. Deze bedrijven bieden onder andere een iDEAL-koppeling aan, maar ook kan je bijvoorbeeld Klarna (achteraf betalen), Bancontact (België), SOFORT (Duitsland), creditcard en andere betaalmethodes toevoegen.
Eventueel kan je ook nog kiezen voor de betaalmethode PayPal. Dit kan je eveneens installeren via Mollie of Sisow, maar ook kan je een losse koppeling maken via het systeem. Klanten hebben echter wel veel rechten via PayPal. Ook zijn de kosten erg hoog in vergelijking tot bijvoorbeeld iDEAL. Onder andere bol.com en Coolblue bieden ook geen betalingen aan via PayPal. Dat is dus wel iets waar je rekening mee moet houden.
Hoe verkrijg ik mijn bezoekers?
Als je eenmaal je producten hebt gevonden, je hebt een webwinkel opgezet en je hebt de betaalmethodes toegevoegd is het van groot belang dat je bezoekers naar je website krijgt. Hoe kan je nu bezoekers naar je website trekken? Daar zijn verschillende methodes voor. Zo kan je bijvoorbeeld betaald adverteren, je kunt ervoor zorgen dat je website goed vindbaar is of je kunt influencers benaderen. Ook zijn er nog externe verkoopplatformen waar je voor kunt kiezen. Hieronder volgt een overzicht van de populairste methodes.
Google Ads
Als je een webshop wilt beginnen is het van groot belang dat je bezoekers naar je website verkrijgt. Google Ads is daarvoor een passende oplossing. Je kunt simpelweg betalen per klik naar je website. Als iemand zoekt naar een kinderfiets, en jij verkoopt dit, kan je daarop adverteren. Voor iedere klik betaal je een bepaald bedrag. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van verschillende factoren. Zo spelen andere adverteerders daarin een belangrijke rol. Ook het zoekvolume speelt daarin een rol. Als je hierin geadviseerd wilt worden kan je uiteraard contact met ons opnemen.
Zoekmachineoptimalisatie
Wil je graag niet al te veel investeren in betaalde reclames? Dan kan je ook kiezen voor de methode zoekmachineoptimalisatie. Daarmee kan je simpelweg bezoekers verkrijgen naar je website zonder daarvoor te betalen. Je zorgt er simpelweg voor dat je website goed vindbaar is. Dat is echter niet snel gedaan. Je zult daar echt tijd en moeite in moeten steken. Bovendien is het van belang dat je website actueel blijft.
Google bepaalt op meer dan 200 punten waar een bepaalde webshop staat in de zoekresultaten. Zo is de techniek van je website belangrijk, de snelheid, het aantal links naar je website en de content op je website is belangrijk. Genoeg om over na te denken dus.
Linkbuilding
Als je links naar je website krijgt zal Google dat zien als stemmen voor jouw website. Indien je daar actief mee bezig bent noemt men dat ook wel linkbuilding. Het is eigenlijk een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie en het is een erg belangrijk element in je website. Het is raadzaam om je hierin te laten adviseren, want slechte links kunnen namelijk ook resulteren in een penalty voor je website. Mogelijk is je website dan helemaal niet meer vindbaar.
Influencers
Als je een webshop wilt beginnen en promoten kan je ook kiezen voor influencermarketing. Daarmee kan je erg gericht een bepaalde doelgroep bereiken. Wil je bijvoorbeeld make-up verkopen? Dan kan je mogelijk een partnership aangaan met een beautyvlogger. Wil je decoratieve producten verkopen? Dan kan je misschien wel een samenwerking aangaan met een interieurstylist. De kosten voor influencermarketing kunnen sterk uiteenlopen. Dit heeft ook deels te maken met het aantal volgers van de influencer. Er zijn platforms waar je gebruik van kunt maken om een influencer te vinden.
Social media
Social media is een ontzettend krachtig medium. Veel Nederlanders maken hier gebruik van. Ook buiten Nederland is het erg populair indien je besluit ook buiten de Nederlandse grenzen te verkopen. Je kunt organisch mensen bereiken (onbetaald), maar je kunt ook advertenties aanmaken. Dit is vooral erg effectief voor impulsaankopen die niet al te duur zijn. Voor duurdere producten kan je beter gebruikmaken van andere advertentiemethoden.
Drukwerk
Je kunt uiteraard ook nog altijd kiezen voor offline reclame. Zo kan je bijvoorbeeld folders verspreiden of je kunt visitekaartjes uitdelen aan potentiële klanten. Het nadeel daarvan is wel dat het niet erg meetbaar is, zoals dat wel het geval is met onlineadvertenties. Voor de naamsbekendheid is het echter erg interessant. Niet voor niets kiezen grote webshops, zoals bol.com, ook nog steeds voor traditionele reclamemethoden.
Persberichten
Je kunt ook persberichten uitbrengen en zodoende bezoekers verkrijgen naar je website. Is een speciaal actiemoment op jouw website beschikbaar? Deel dit met de media en verkrijg extra bezoekers.
Marktplaatsen en Bol.com
Wist je dat je ook kunt verkopen via Marktplaats en Bol.com? Sinds kort hebben we daar ook weer een nieuw platform voor: Amazon. Naast je eigen webwinkel zijn er ook nog andere platformen waar je je producten kunt verkopen. Uiteraard rekenen zij daarvoor wel commissie, maar zij zorgen ook voor het verkeer naar jouw website.
Affiliate marketing
Je kunt ook kiezen voor affiliate marketing. Dat houdt in dat andere websites en blogs verwijzen naar jouw website. Als iemand een klik verzorgt naar jouw webshop, en er ontstaat een transactie, zal diegene een commissiebedrag krijgen. Je betaalt dus alleen voor de kosten indien je ook daadwerkelijk verkopen realiseert. In het geval van een retour kan je de sale afkeuren. Ook dan kost je het dus geen geld. Wel zal je je hiervoor moeten aanmelden bij een affiliatenetwerk, zoals Tradetracker of Daisycon. Zij rekenen naast de variabele kosten voor sales of leads ook opstartkosten en maandelijkse kosten. Je kunt informeren naar de mogelijkheden en de kosten.
Bloggen
Je kunt natuurlijk ook lekker gaan bloggen op je eigen website. Verkoop je bijvoorbeeld interieurartikelen? Dan kan je blogs maken als: ‘De 5 leukste posters voor je woonkamer’. Om maar een voorbeeld te noemen. Je kunt de blogs delen op social media waardoor je weer extra bezoekers verkrijgt. Als je deze SEO-technisch goed schrijft wordt deze ook nog eens goed gevonden in de zoekmachines. Op die manier kan je gratis verkeer genereren indien je de blogs zelfs schrijft. In de blog kan je linken naar je eigen producten.
Gastbloggen op andere websites
Je kunt actief bloggen op je andere websites, maar je kunt af en toe ook een gastblog plaatsen op een andere website. Als je bijvoorbeeld speelgoed verkoopt kan je contact opnemen met een mama-blog om zodoende extra verkeer naar je website te genereren. Je kunt daardoor ook weer een extra backlink verkrijgen. Misschien kan je ook een leuke winactie verzorgen voor hun volgers. Zo zijn er veel marketingmogelijkheden waar je uit kunt kiezen. Marketingmethoden combineren is erg raadzaam.
Webshop live: wat kan ik nu doen?
Een webshop is in principe nooit af. Ook als je webwinkel live is, is deze nog niet af. Er zijn nog verschillende zaken die je kunt én moet blijven doen. Hoe weet je welke knop het beste werkt? Waar klikken mensen het liefste op? En hoeveel bezoekers heb ik eigenlijk?
Google Analytics
Als je een webshop wilt beginnen is het van groot belang dat je daarop ook Google Analytics installeert. Met behulp van deze volledig gratis software van Google kan je meten hoeveel bezoekers je website heeft. Op basis van deze data kan je veel verbeterpunten doorvoeren. Hoeveel mensen, die op jouw advertenties klikken, gaan daadwerkelijk over tot aanschaf? En hoeveel mensen komen via jouw blogs binnen op jouw website en kopen daadwerkelijk iets? Met andere woorden: wat is het conversiepercentage en hoe kan je dit verbeteren? Google Analytics biedt ontzettend veel handige informatie.
Voor je webshop kan je gebruikmaken van de speciale e-commercemodule. Je weet dan welke paginawaarde elke pagina heeft. Ook weet je welke paden bezoekers bewandelen om daadwerkelijk over te gaan tot verkoop. Je zult ook kunnen inzien hoeveel mensen afhaken op een bepaalde pagina, zoals bijvoorbeeld tijdens het afrekenen. Je weet dan waar je iets kunt verbeteren.
Google Search Console
Met behulp van Google Search Console kan je je website beter vindbaar maken. Google geeft een aantal praktische tips waardoor je beter vindbaar wordt. Zo kan je bijvoorbeeld een sitemap indienen, je kunt foutmeldingen bekijken en je kunt verbeterpunten inzien. Deze data kan je ook nog eens koppelen aan Google Analytics zodat je nog betere inzage krijgt op de organische bezoekers van je website.
A/B-testen
Met behulp van de bovenstaande software kan je al ontzettend veel data nagaan. Je kunt aan de hand daarvan ook gaan A/B-testen. Welke knop werkt effectiever dan de ander? Merk je dat veel bezoekers afhaken op een bepaalde pagina? Probeer dan eens iets te wijzigen. Je kunt dit voor de ene bezoeker anders laten zien dan de andere bezoeker. Wat het beste werkt kan je uiteindelijk kiezen. Zorg er in ieder geval altijd voor dat het direct duidelijk is. Maak geen knoppen met ‘doe dit maar’ als dat betekent ‘in winkelwagen’. Mensen willen duidelijkheid. Dat geldt voor talloze andere knoppen, als je bijvoorbeeld ook offerteknoppen wilt toevoegen.
Conversieoptimalisatie
In Google Analytics kan je straks zien hoeveel mensen daadwerkelijk overgaan tot aankoop. Als dit percentage op 2% ligt doe je het goed. Dat is gemiddeld. Je wilt dit natuurlijk zoveel mogelijk verhogen. Als je dit naar 5% kunt brengen is dat natuurlijk ontzettend tof. Je kunt je daarom bezighouden met conversieoptimalisatie. Wat ontbreekt er nog aan jouw website waardoor bezoekers toch niet bestellen? Is een keurmerk bijvoorbeeld noodzakelijk? Of zijn de prijzen wel goed? En hoe duidelijk zit jouw website in elkaar? Als je je website helemaal zelf gebouwd hebt zal je misschien iets over het hoofd zien. Laat het daarom ook eens gerust nakijken door een derde persoon.
E-mailmarketing
Als je een webshop wilt beginnen is het ook belangrijk om na te denken over e-mailmarketing. Misschien vind jij het wel razend irritant als je e-mails binnenkrijgt van webshops. Toch is het nog erg populair onder veel mensen. Dat is ook niet zo vreemd, want als je affiniteit hebt met een bepaald product ontvang je daarover graag meer informatie. Heb je een interieurwinkel en wil je mensen up-to-date houden met je assortiment? Zorg dan altijd voor een nieuwsbriefmodule. Laat bezoekers henzelf inschrijven tijdens het afrekenen en maak dit proces zo eenvoudig mogelijk. Zorg ervoor dat de consument zijn of haar inschrijving bevestigd via de mail en maak afmelden ook zo eenvoudig mogelijk. E-mailmarketing is goud waard en er zijn veel gratis programma’s waar je gebruik van kunt maken, waaronder Mailchimp.
Loyaliteitsprogramma’s opstellen
Je kunt ook loyaliteitsprogramma’s opstellen. Zo kunnen jouw bezoekers bijvoorbeeld punten sparen als zij iets gekocht hebben. Door je klant te belonen komt hij of zij later graag nog weer eens terug. Er zijn talloze programma’s waar je uit kunt kiezen.
Webshop beginnen: welke valkuilen zijn er?
Zoals je kunt lezen komt er ontzettend veel kijken bij een webwinkel. Als je een webshop wilt beginnen zal dat dus ook niet altijd direct goed gaan. Hieronder volgt daarom een overzicht met valkuilen. Zorg ervoor dat je deze voorkomt.
Te veel focussen op een bepaald onderdeel
Ben je de hele tijd bezig met het verbeteren van je website, terwijl deze nog niet eens online staat? Dan blijf je echt hangen in een bepaald onderdeel. Zorg er daarom dat je je website online zet en pas nadien nog eens iets aan. Ondertussen is het ook van belang dat je contact onderhoudt met je leverancier of je het genereren van nieuwe sales. Probeer daar dan ook een goede verdeling in te vinden.
Je wilt alles zelf doen
Als je een webshop wilt beginnen heb je natuurlijk niet direct het geld om alles maar uit te besteden. Dat hoeft gelukkig ook niet, want ontzettend veel kan je gelukkig zelf. Toch moet je bepaalde dingen niet zelf willen doen. Kan je bijvoorbeeld niet zo goed logo’s maken? Wil je daarvoor Paint gebruiken? Geen goed idee, besteed het gewoon uit. In ons netwerk hebben we veel logodesigners, dus we helpen je daar ook graag mee verder. Dat geldt ook voor linkbuilding: dit is een intensief proces en de links moeten wel ‘kloppen’ bij je website.
Onduidelijk voorraadbeheer
Heb je besloten om je eigen voorraad in te kopen? Dan wil je misschien direct zoveel mogelijk inkopen voor een hoge bulkkorting. Toch is dat niet altijd verstandig omdat je niet weet of een product een succes wordt. Je hebt dan spullen in huis die je misschien niet verkoopt en dat kost je geld. Denk hier daarom goed over na.
Gebrek aan onlinemarketingkennis
Ben je niet zo sterk in online marketing? Of twijfel je over de marketingmethode die je wilt kiezen voor de verkoop van jouw assortiment? Zorg er dan voor dat je je hier goed over inleest of besteed het uit aan een expert.
Voorkom stress
Als je een webshop wilt beginnen kan dat ook stress opleveren. Misschien is de website niet zoals jij dat graag wilt of kan een leverancier je meest populaire product niet leveren. Het is dan altijd belangrijk dat je blijft ontspannen en dat je actief op zoek gaat naar een oplossing. Dat kan soms lastig zijn, maar probeer je altijd te blijven ontspannen.
Heb je advies nodig?
Wil je graag een webshop beginnen en wil je hierin graag geadviseerd worden? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je namelijk maar al te graag verder. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar en uiteraard kan je ons te allen tijde bereiken per e-mail. We kunnen je onder andere helpen met het ontwikkelen van je webshop, de marketing van je nieuwe online winkel en het verbeteren van je bestaande shop. Navigeer hier naar het contactformulier om contact met ons op te nemen.