Hoger in Google? Gebruik deze handige SEO tips 2017

3 januari 2017

Heeft u geld geïnvesteerd in uw eigen website, dan wilt u uiteraard dat uw website goed vindbaar is. Dit betekent dat uw website hoog in de zoekresultaten van Google moet staan, zodat zo veel mogelijk mensen via de zoekmachine op uw website terecht komen. Stond u in 2016 vrij hoog in de zoekresultaten van Google en wilt u dit jaar een nog hogere positie krijgen met uw website? Lees dan in dit artikel hoe u dit doet.

 

In dit artikel worden de belangrijkste SEO tips 2017 beschreven. Door deze tips door te lezen en in uw achterhoofd te houden bij het verbeteren van uw website, komt uw site vanzelf hoger in de zoekresultaten van Google te staan. Succes!

 

Tip 1: optimaliseer uw website voor de gebruiker

U wilt hoger in de zoekresultaten van Google komen, maar dit betekent niet dat u uw website alleen moet optimaliseren voor de zoekmachine. Uiteindelijk verbetert u uw website namelijk voor de gebruiker, simpelweg omdat u dit de beste en meest gebruiksvriendelijke website oplevert.

 

Het is misschien verleidelijk om allerlei veranderingen door te voeren die goed beoordeeld worden door Google, maar uiteindelijk levert dit niet zo veel op. Google vindt het namelijk belangrijk dat uw website zich voornamelijk op de internetgebruiker richt en kijkt hier zeker naar bij het beoordelen van uw site. Door een gebruiksvriendelijke website te maken die primair op de internetgebruiker gericht is, komt u dan ook hoger in de zoekresultaten van Google.

 

seo advies en linkbuilding

 

 

Tip 2: ga voor de optimale gebruikerservaring

Bij iedere pagina die u online zet, bij iedere aanpassing die u doorvoert en bij iedere functie die u aan uw website toevoegt, moet u voor de optimale gebruikerservaring gaan. De websites die op de eerste pagina in Google staan, zijn allemaal op en top gebruiksvriendelijk. Om dit te bereiken voor uw website, stelt u zichzelf de volgende vragen bij het verbeteren van uw website:

–       Kan de bezoeker van uw website direct zien wat hij of zij op deze pagina kan vinden?

–       Geeft de pagina antwoord op de vragen van de bezoeker?

–       Is het duidelijk wat de bezoeker van uw website kan doen op een bepaalde webpagina?

–       Is de content op de pagina goed toegankelijk en goed leesbaar?

 

Ook controleert u alle formulieren op de website, zodat uw website op en top gebruiksvriendelijk is. Alleen als u een website heeft met een optimale gebruikerservaring, komt u op de eerste pagina van Google terecht op de belangrijke zoektermen.

 

gebruikerservaring verbeteren

 

 

Tip 3: start met content marketing

Content marketing betreft het schrijven en gebruiken van relevante, interessante en waardevolle content op uw website. Geen content om reclame te maken voor uw bedrijf, maar informatie die de bezoeker van uw website echt kan helpen. Veel mensen denken dat content marketing vooral veel tijd kost en niet veel oplevert, maar dit is zeker niet het geval. Content marketing gaat in 2017 namelijk hand in hand met SEO: wie zich nog niet bezig houdt met content marketing, moet dit met oog op een goede positie in Google zeker doen.

 

Voor u start met content marketing voor uw bedrijf, moet u zich eerst afvragen wat relevante, interessante en waardevolle content voor uw doelgroep precies is. Heeft u een loodgietersbedrijf, dan is relevante, interessante en waardevolle content bijvoorbeeld informatie over het verhelpen van lekkages en het voorkomen van problemen met de leidingen. Heeft u een webwinkel met herenkleding, dan schrijft u blogs over de laatste modetrends voor heren, het combineren van verschillende kledingstukken en modeaccessoires voor heren.

 

Als de onderwerpen van uw blogs eenmaal duidelijk zijn, maakt u een content kalender. In deze kalender schrijft u welke blog u wanneer wil schrijven en eventueel ook hoe u deze blog wil delen (Facebook, Twitter, LinkedIn, et cetera). Met de content kalender in uw achterhoofd gaat u vervolgens aan de slag met het produceren van relevante content, voor een hogere positie in de zoekmachines.

contentkalender

gemiddelde content lengte

 

Tip 4: maak slim gebruik van de Featured Snippets van Google

Google wil internetgebruikers zo snel mogelijk helpen bij het beantwoorden van vragen. Om dit gemakkelijker te maken, heeft Google recentelijk de nieuwe functie Featured Snippets aan de zoekmachine toegevoegd. Stelt u een vraag in de zoekbalk van Google, dan ziet u boven de standaard zoekresultaten een duidelijk kader staan. In dit kader staat het antwoord op uw vraag, dat Google op een relevante website heeft gevonden en voor u heeft uitgelicht. Handig voor de internetgebruiker, maar ook zeker een kans voor u als ondernemer.

 

featured snippet

 

 

Door slim gebruik te maken van de nieuwe functie van Google, kunt u met uw website namelijk nog boven de hoogste zoekresultaten van Google komen te staan. U geeft simpelweg antwoord op vragen van internetgebruikers en u krijgt als beloning meer bezoekers op uw website.

 

Om gebruik te kunnen maken van de Featured Snippets functie van Google, kunt u de volgende dingen doen:

–       Stel een begrippenlijst samen voor uw website. Wordt er op een begrip gezocht in Google, dan is de kans groot dat de definitie uit uw begrippenlijst in de Featured Snippet getoond wordt.

–       Bedenk enkele basisvragen die bij uw business passen en beantwoord deze vragen op uw website. Dit kunt u bijvoorbeeld doen op een FAQ-pagina.

–       Stel een grote kennisbank samen op uw website, waar u allerlei relevante informatie over uw business plaatst en vragen over uw branche kunt beantwoorden.

 

Door enkele vragen op uw website te beantwoorden en belangrijke begrippen in uw business te definiëren, kunt u zomaar de allerbeste positie in Google krijgen. Een echte must voor iedere ondernemer!

 

faq

 

 

Tip 5: plaats regelmatig nieuwe content

Google houdt van websites die regelmatig updates krijgen. De meeste ondernemers schrijven één keer alle teksten voor hun website en laten de teksten vervolgens onveranderd jarenlang staan, maar dit is met oog op SEO niet zo verstandig. Door de teksten van uw website regelmatig te verbeteren, krijgt u namelijk een betere indexering van Google. Dit betekent dat uw website hoger in de zoekresultaten van Google komt, simpelweg door af en toe een update uit te voeren.

 

Er zijn enkele dingen die u kunt doen om regelmatig nieuwe content aan te bieden op uw website:

–       Check eens per drie maanden de content op uw website. Staat er verouderde informatie tussen? Pas deze informatie dan aan en u heeft nieuwe content op uw website, voor een betere positie in de zoekmachine.

–       Herschrijf eens in de zes maanden een paar pagina’s van uw website. De inhoud hoeft niet anders te zijn, als de teksten maar anders worden.

–       Schrijf iedere week een blogbericht voor uw website. Zo krijgt u regelmatig nieuwe content op uw website en wordt uw website beter geïndexeerd door Google.

 

Het schrijven van blogberichten zorgt niet alleen voor een betere positie in Google door het regelmatig plaatsen van nieuwe content, maar past ook bij de trend van content marketing en SEO. Ondernemers die echt hoger in de zoekresultaten van Google willen komen, kunnen het starten van een blog eigenlijk niet meer uitstellen.

 

Tip 6: maak uw website responsive

Had u enkele jaren geleden al een responsive website, dan was u een van de weinige ondernemers met een mobiel vriendelijke site. Vorig jaar was het gebruik van een responsive website al meer een must geworden en dit jaar is een mobiel vriendelijke website een soort verplichting voor iedere online ondernemer. Heeft u nu nog een website die niet goed getoond wordt op mobiele telefoons, dan verwijdert Google uw site namelijk uit de mobiele zoekresultaten van internetgebruikers. Dit betekent dat u geen enkele mobiele internetgebruiker kunt bereiken met uw site en dit zijn er veel. Heeft u tot op heden nog geen responsive website, dan is dit echt het juiste moment om in een mobiel vriendelijke website te investeren.

 

mobiele versie

mobielvriendelijke test

 

 

Heeft u al wel een responsive website, dan kunt u uw mobiele website in 2017 verder verbeteren door middel van AMP. De afkorting AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een project dat opgezet is om de frustratie van surfen op het internet op een smartphone te verminderen. AMP’s zijn aangepaste HTML-varianten van webpagina’s, die extra snel ingeladen worden. Verandert u uw webpagina’s in AMP-pagina’s, dan wordt u hier zeker voor beloond door Google. AMP-pagina’s vallen namelijk veel meer op in de mobiele zoekresultaten, waardoor u meer clicks zal krijgen.

 

amp

 

 

Heeft u veel technische kennis, dan kunt u uw standaard webpagina’s zelf veranderen in extra snelle AMP-pagina’s. Heeft u zelf niet voldoende technische kennis in huis om dit te doen, dan huurt u hier een ontwikkelaar voor in. Het is een eenmalige investering, maar hier haalt u gegarandeerd veel uit. AMP’s zijn een must voor iedere online ondernemer die net een stapje verder wil met zijn of haar mobiele website.

Ten slotte is het goed om te vermelden dat linkbuilding ook in 2017 een grote rol speelt om hoger in Google te komen met uw website. Het verzamelen van kwalitatieve en relevante links is echter een tijdrovend karwei. Heeft u die tijd niet dan is linkbuilding uitbesteden een prima alternatief.